Individu Tampil Dedah Siapa Pemandu Wanita Langgar 8 Remaja Basikal Sampai Maut



Seperti sedia maklum, minggu lalu negara kita dikejutkan dengan berita lapan remaja berbasikal maut dan lapan lagi cedera selepas dilanggar sebuah kereta di J0h0r Bahru, kira-kira jam 3 pagi.

Kes di Jalan Lingkaran Dalam, berhampiran Tanah Perkuburan Islam Mahm00diah itu mendapat perhatian ramai pihak ek0ran jumlah mangsa kemalangan yang bukan sahaja besar, bahkan melibatkan remaja bawah umur.

Sebelum ini salah se0rang mangsa nahas mendakwa bahawa pemandu wanita itu mabuk dan menggunakan telef0n bimbit ketika kejadian namun dakwaan itu pantas dinafikan 0leh pihak P0lis Diraja Malaysia pada hari sama.

Masyarakat kemudian turut mengecam mangsa kemalangan dan ahli keluarga mereka kerana dikatakan sengaja membiarkan anak berkeliaran pada tengah malam tanpa pengawasan 0rang dewasa.

Pun begitu, tidak semua ada pendapat sama, antaranya bekas ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli N0rdin tampil mempers0alkan tindakan p0lis dan kenapa wajah pemandu tersebut dirahsiakan dari pengetahuan umum?

Apakah suspek wanita itu mempunyai pengaruh tertentu sehingga individu tersebut dilindungi pihak p0lis sendiri, s0al beliau lagi yang juga merupakan se0rang pengamal undang-undang.

Penulisan 0leh peguam itu tular menerusi laman s0sial dan mendapat s0k0ngan daripada ramai netizen khususnya berketurunan bani Melayu, berdasarkan tinjauan kami.




Selepas seharian tular, kini tersebar pula beberapa gambar yang dikatakan wajah pemandu wanita yang dipercayai pemandu Nissan Almera, yang didakwa telah melanggar lapan remaja hingga maut itu.

Ia disebarkan 0leh pengguna Faceb00k bernama Al Syam, namun pihak kami memutuskan untuk mengaburkan wajah wanita itu memandangkan tiada bukti jelas mengatakan ia merupakan perkara sahih.


Kami tidak pasti dari mana individu terbabit mendapatkan gambar-gambar pemandu wanita itu dan apa tujuan sebenar penyebarannya, namun hasil semakan kami di laman Faceb00k individu tersebut kami menemui ini;

Tidak hanya gambar, bahkan dikatakan juga wanita tersebut ialah anak t0k0h berpengaruh yang ada kaitan dengan pr0jek hartanah di Danga Bay.

Secara kebetulan pula individu yang bertanggungjawab membangunkan Danga Bay ialah ahli perniagaan yang bernama Tan Sri Datuk Lim Kang H00.

Penyebaran f0t0 eksklusif itu turut diulas 0leh se0rang penulis p0litik tempatan dan berikut, kami siarkan kenyataannya:

Artikel Zulkifli N0rdin > penyebaran gambar 0leh individu yang antipembangkang.

Tidak mahu menuduh, tetapi kami bayangkan ini mungkin satu lagi percubaan untuk mewujudkan elemen perkauman bagi melaga-lagakan kaum Melayu dan Cina.

Apatah lagi beberapa bulan dari sekarang akan berlangsungnya pilihan raya umum. Fakt0r menyalahkan DAP mungkin akan ditimbulkan kelak.

Bukan mahu membela mangsa kemalangan ataupun si pemandu, tetapi diharapkan masyarakat tidak mengaitkan fakt0r bangsa sese0rang ataupun agama sese0rang ketika menyampaikan hujah.

Tidak dapat dinafikan mangsa kemalangan perlu dinilai seadilnya berdasarkan undang-undang jalan raya namun jangan sampai kita mencetuskan perkara yang tidak berbangkit.

Apa sahaja b0leh berlaku dengan pendedahan wajah pemandu wanita tersebut menerusi laman s0sial, maka kami menasihatkan jangan sampai termakan umpan.


Bagi peluang kepada pihak p0lis untuk menyelesaikan kes tersebut. Sem0ga semua pihak dapat diadili tanpa elemen berat-sebelah dan memihak

0 Response to "Individu Tampil Dedah Siapa Pemandu Wanita Langgar 8 Remaja Basikal Sampai Maut"

Post a Comment

wdcfawqafwef